.

Koronatilanteen vaikutus YAD:n toimintaan

Koronavirus vaikuttaa myös YAD:n toimintaa rajoittavasti. Vuotuinen tiimimatka ulkomaille perutaan. Kaikki kevään koulutukset ja päihdekasvatustuokiot perutaan. Festarityön koulutuksen suhteen selvitellään, onko mahdollista järjestää koulutus verkkokoulutuksena/webinaarina. Kesän festarityön tilanteesta tiedotamme myöhemmin, kunhan kesän tapahtumien ja festareiden kokonaiskuva selkenee.

Paikallistiimien kokoukset perutaan toukokuun loppuun asti. Suomen hallitus suosittelee, että tartuntojen vähentämiseksi tulee rajoittaa ei-välttämätöntä toimintaa, kuten lähikontakteja harrastetoiminnassa ja muulla vapaa-ajalla. Suosittelemme myös yadilaisia välttämään ei-välttämättömiä lähikontakteja riskiryhmien suojelemiseksi.

YAD:n työntekijät siirtyvät tekemään etätöitä kukin mahdollisuuksien mukaan. Jos toimistolla on käytävä, siellä noudatetaan normaalia tarkempaa hygieniaohjeistusta: kädet pestään saippualla toimistolle tultaessa, käsidesiä käytetään ja yskitään hihaan. Flunssaoireisena, yskäisenä tai särkyisenä ei saa tulla toimistolle, vaikka kyseessä olisikin ihan tavallinen nuha. Tartuntariskin minimoimiseksi toimistolla ei vierailla, mutta työntekijöille voi soittaa tai laittaa viestiä (yad.fi/yhteys). Jos sinun on välttämätön tulla käymään toimistolla, soita ensin työntekijälle.

Verkkovapaaehtoistyö jatkuu normaalisti Street Teamin sivuilla. Myös verkkopalvelumme huumeita käyttäville/kokeilleille nuorille on auki osoitteessa www.jumipuisto.fi sekä oman kannabiksen käytön vähentämistä harkitseville suunnattu kannabis.eu-palvelu palvelevat normaalisti.

Vaikka ei nyt koronaepidemian aikaan IRL tavatakaan, niin online toivottavasti sitäkin enemmän! Pidämme yhteyttä vapaaehtoisten ja kaikkien YAD:n toiminnasta kiinnostuneiden kesken erityisesti Discordissa. Tule siis linjoille! Klikkaa liittymislinkkiä ja liity selaimen kautta, tai lataa Discord-sovellus ja lisää liittymistunnus sinne. Suosittelemme lataamaan sovelluksen, sen saa ihan ilmatteeks sekä puhelimeen että tietokoneelle.

Liittymislinkki YAD:n Discord-palvelimelle: https://discord.gg/T9ZCgFS

#yadin-avoin-kuumalinja
Kaikki vapaaehtoiset ja YADin toiminnasta kiinnostuneet tervetulleita!
CHAT: tiistaisin ja perjantaisin klo 14-16

#kannabiskanava
Keskustelua kannabisaiheen ympärillä.
CHAT: torstaisin klo 19-21

Pidä huolta

Korona vaikuttaa meidän kaikkien arkeen ja voi aiheuttaa myös huolta ja ahdistusta. Monen harrastustoimintaan ja normaaliin arkielämään tulee nyt rajoitteita. Siksi olisikin hyvä luoda päivään rutiineja niissä puitteissa kuin se on mahdollista. Esimerkiksi ulkoilu ja luonnossa liikkuminen on oiva tapa pitää mieli tasapainossa. Levollinen ja säännöllinen yöuni on niin ikään tärkeää. On parempi ottaa iltalukemiseksi hyvä kirja, kuin viimeisenä ennen nukahtamista selailla kännykästä koronauutisia. Jos omasta kirjahyllystä ei löydy mitään sopivaa, niin ehkä verkon kautta ladattavista äänikirjoista tai e-kirjoista löytyy, esimerkiksi e-kirjastosta.

Lähikontaktien rajoittuessa voi whatsappailla, soitella ja sometella kuulumisia – näin kannattaa pitää yhteyttä etenkin niihin, jotka ovat syystä tai toisesta riskiryhmässä. Muistetaan, että tämä koronakausi menee ohi. Pidetään huolta kaverista ja itsestä sitä odotellessa!

Älä jää yksin – päihde- ja mielenterveysjärjestöjen ja -yhteisöjen tarjoamia ohjeita ja verkkopalveluita koronaepidemian ajalle.

Jätä kommentti