Kokemusasiantuntijoita koulutetaan ja kokemustietoa hyödynnetään Suomessa yhä enemmän – hyvä, hyvä! Kokemusasiantuntijat pystyvät tarjoamaan jotain, mitä tarvitsemme ammatillisen asiantuntemuksen rinnalle.
Tiivistetysti kokemusasiantuntijuudesta on hyötyä esimerkiksi:
- Toiminnan laadun kehittämisessä
- ”Tulkkina” asiakkaan ja ammattilaisen välillä
- Ilmiöiden ymmärtämisessä inhimillisemmin, konkreettisemmin ja monipuolisemmin
- Palveluihin hakeutumisen kynnystä madaltamassa
- Tukiryhmien vetäjänä vertaistietoa ja –tukea tarjoamassa
- Tukemassa kokemusasiantuntijoiden toipumisessa ja toimijuuden kehittymisessä
- Vaikuttamassa asenneilmapiiriin laajemmin
Kokemusasiantuntijuus saattaa kuulostaa osalle toipujista pelottavalle ja kaukaiselle. Lopulta siinä kuitenkin on kyse mielestäni siitä, että nostetaan kohtaamistyössä ihmisyys taas tärkeimmäksi asiaksi. Ollaan ihmisiä ihmisille. Puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä. Ei puhuta ilmiöiden ymmärtämisestä inhimillisemmin ja konkreettisemmin, vaan puhutaan ihmisen ymmärtämisestä ja pienistäkin arjen teoista. Kokemusasiantuntijat ovat herättäneet itseni tajuamaan, miten vaikeaa kieltä puhun. He ovat hyviä kääntäjiä jargonista/ diipadaapakielestä takaisin ihmiskieleen. Näin muutamia hyvyyksiä mainitakseni :).
Vertaistuessa on voimaa. Aina ei tarvita käytännön ratkaisuja, vaan helpotusta tuo jo se, että toinen on kokenut samaa. Vertaistuki tarjoaa toivoa. Itse olen oppinut myötätuntoisempaa suhdetta itseeni sen kautta, miten olen kuullut kokemusasiantuntijoiden puhuvan toisilleen.
Kokemusasiantuntijat ovat tärkeitä <3
– toivottavasti pian monille muillekin kuin meille
– Susanna EXPAsta